Al-Quran Termahal Di Dunia

Al-Quran yang ditulis pada 1203, dipercayai menjadi salinan terkenal dan tertua, telah dijual untuk US$2.33 juta pada satu jualan lelong.
Kitab suci, yang dianggar untuk dijual dengan harga sehingga US$715,000, meningkat kepada US$2,327,300 pada lelongan tersebut di London



Itu adalah satu rekod harga lelong untuk senaskhah al-Quran atau mana-mana jenis manuskrip Islam, Christie berkata.


Al-Quran itu bertarikh 1203 Jun (17 Ramadan 599) dan ditandatangani oleh Yahya bin Muhammad ibn 'Umar.


Satu lagi Al-Quran Kufic yang hampir siap, dipercayai ditulis pada abad ke-10, kemungkinan berasal dari Afrika Utara atau dekat Timur, dijual pada harga $1,870,000.


Kedua-dua Al-Quran itu telah ditawarkan untuk dijual oleh Hispanic Society Amerika, dan dibeli oleh pedagang di London, Christie berkata. Ia ditandatangani oleh Yahya bin Muhammad ibn 'Umar, 17 Ramadan 599 (1203 Jun) dan telah diperolehi di Kaherah pada 1905 oleh Archer Milton Huntington, yang mengasaskan Hispanic Society di New York City pada 1904. Huntington, anak angkat hartawan landasan kereta api dan pembinaan kapal, Collis P Huntington , telah mati pada 1955.


Ayat-ayat dalam Al-Quran itu ditulis dengan dakwat emas dan digariskan dengan garis-garis hitam nipis, dan catatan tepi adalah dalam warna putih dan digariskan merah. Kufic Al-Quran menyambung satu ruang antara gaya terdahulu, ditiru mengenai kertas kulit format mengufuk, dan gaya komposisi tegak, selari di atas kertas.


Nama Kufic diambil sempena nama Kufah di Iraq, sebuah pusat awal biasiswa Islam, menurut British Library.


Wallahualam....