Cacing Neraka Ditemui

Ahli Biologi Princeton University baru-baru ini menemukan cacing aneh yang diketahui berada di kedalaman 1,3 Kilometer dari permukaan tanah.



Seperti yang kita ketahui kedalaman tanah sejauh itu suhu permukaan tanah sangat panas kerana sudah mendakati teras bumi. Oleh sebab itu peneliti tersebut mengatakan bahwa cacing tersebut merupakan cacing yang berasal dari Neraka.

Cacing itu sendiri ditemukan para peneliti di pertambangan emas ultra-dalam Beatrix, Afrika Selatan, yang tembus hingga kedalaman 3 kilometer.

Untuk mencari cacing neraka ini, para peneliti tersebut mengambil sampel air menggunakan mata bor hingga kedalaman 3,6 Kilometer. Mereka juga mengambil sampel tanah dari sekeliling mata bor dan menyaring 40.000 galon air permukaan guna memastikan cacing bukan berasal dari atas tanah.

Beberapa karakteristik Halicephalobus mephisto yang telah diketahui adalah cacing ini boleh berkembang biak secara seksual. Selain itu binatang ini dianggarkan telah hidup di sekitar bebatuan dalam sejak 2.900 tahun lalu.

Untuk meneliti ini sendiri, para peneliti memerlukan waktu yang sangat lama iaitu 15 tahun. Namun mereka sangat puas kerana dalam jangka waktu tersebut, mereka berhasil menemukan spesies baru yang mereka beri nama ‘Cacing Neraka’ yang di ambil dari Halicephalobus mephisto iaitu iblis Mephistopheles dalam cerita karangan Faust.