Mampukah Manusia Pergi Kemasa Depan

Disini Saya ingin menggunakan teori Einstein, mengenai sebuah mesin waktu mungkin akan tercipta apabila wujudnya teknologi yang semangkin canggih dimasa hadapan nanti.



Bagaimana ini mungkin terjadi..?

Einstein mengatakan bahwa waktu itu adalah relatif. maksudnya waktu berbeza tergantung dimana kita mengambil acuannya. Kalau tak salah ini di sebut waktu paruh.

untuk lebih mudah difahami, umpamanya anda adalah angkasawan yang akan pergi ke luar angkasa dan menaiki pesawat dengan kecepatan sangat tinggi. Sebenarnya anda telah melangkau pergi ke masa depan!! Kerana ketika tubuh berada pada kecepatan yang tinggi maka secara relatif waktu akan bergerak lebih lambat menurut orang dibumi. Walau mungkin anda sendiri tidak merasakan perubahan apapun.

Misalnya anda bergerak dalam perjalanan selama satu bulan ke luar angkasa dengan pesawat berkecepatan tinggi selama satu bulan. Saat anda kembali ke bumi, mungkin waktu di bumi sudah berjalan lebih dari satu tahun.

Jadi pesawat berkecepatan tinggi bolehlah kita anggap sebagai mesin waktu. Mungkin mesin waktu yang akan dicipta dimasa hadapan adalah sejenis pesawat yang mempunyai kelajuan teramat tinggi yang belum dapat kita bayangkan pada masa sekarang seperti mana laksama Hang Tuah tidak pernah terbayangkan akan adanya roket yang mampu pergi ke angkasa. haha..apapendapat anda..