Ketahui Bahasa Mata

Alam fikiran manusia merupakan sebuah dunia yang unik. Dunia yang penuh dengan karya cipta dan imaginasi bahkan terkadang terlalu rumit untuk dideskripsikan. Pernahkah suatu waktu anda sangat penasaran dengan apa yang dipikirkan orang lain tentang anda ?



Saya yakin, pasti pernah. Keingintahuan manusia akan selalu mendorongnya untuk berfikir lebih dalam bahkan jauh lebih dalam dari yang anda fikirkan sekarang. Seperti rasa kerungsingan anda tentang sebuah pertanyaan ” adakah sebuah cara untuk membaca fikiran orang lain? “.

Secara alami manusia telah dibekali sebuah ilmu komunikasi yang sangat simpel. Bagi kita ilmu komunikasi tersebut dikenal dengan sebutan bahasa tubuh. Manusia adalah salah satu makhluk ekspresif dan biasanya akan mengekspresikan apa yang ada di dalam pikirannya atau hatinya dalam sebuah bahasa tubuh. Hal inilah yang mendasari sebuah cara untuk saling memahami walaupun tanpa ada sebuah kata yang terucap.

Membaca fikiran orang lain bukanlah hal yang tidak mungkin dilakukan ketika kita mampu memahami bahasa tubuh seseorang. Bahasa tubuh yang sangat ekspresif dan mudah terlihat adalah mata. Banyak orang yang mengatakan bahwa ” mata adalah jendela hati “. Memang benar, mata kita adalah sebuah jendela kejujuran hati kita. Seberapa hebatpun seseorang berbohong, mata adalah organ tubuh yang pertama menunjukan rasa takut akan sebuah kebohongan. Oleh kerana itu sebelum kita mempelajari bahasa tubuh yang lain, modal utama untuk memahami apa yang ada di dalam fikiran orang lain adalah bahasa mata.

Rahsia disebalik mata wanita

Saiz mata kecil
Peramah, banyak cakap, kurang pertimbangan. Lelaki boleh jadi kelam kabut akibat mulutnya. Bersikap periang tapi bila marah lambat sejuknya. Bila bercinta suka tukar pasangan kerana hatinya tidak pernah puas. Boleh bahagia dengannya jika dapat penuhi kehendak duniawinya dan melayan syahwatnya dengan baik.

Saiz mata sedang
Sederhana, tidak banyak berahsia, ada pertimbangan, bertanggungjawab serta perlukan belaian mesra suami.

Saiz mata lebar
Cukup kuat berahsia, otak kurang cergas, pemarah,bertindak tanpa fikir panjang, kurang teratur, tiada arah tujuan dan putus asa. Tapi boleh setia. Nafsu syahwat tinggi.

Mata selalu berkedip
Pemaaf, senang dibawa berbincang, memahami dan sabar. Wanita ini baik

Mata jarang berkedip
Wanita ini istimewa, bijaksana, baik pekerti, setia, adil,bertanggungjaw ab,tidak cerewet, membantu dan membahagiakan.

Mata cengkung
Kurang memuaskan, materialistik, hidup dengannya boleh sengsara, kata manis tapi bohong, mahu senang, mudah curang, bila anda susah dia tidak peduli.

Mata redup
Wanita ini mudah dipermainkan, tidak dapat kawal emosi, hati tidak tetap, banyak kenalan kurang sahabat, mengumpat, irihati, kejam, kasar,mencemuh, pemarah.

Matanya seolah tersembul keluar
Sifatnya baik, rela, tabah, menyenangkan, ikut kata. Tapi mungkin tidak tepati janji, pendendam, tamak dan marah bila tidak puas nafsu syahwatnya.