Penawar Dari Bisa Kala Jengking

Kala jengking memang dikenali sebagai haiwan yang sangat berbisa dan mampu membunuh..tapi pernahkah anda mendengar kisah bisa kala jengking yang mampu mengubati penyakit?



Sesuatu yang luar biasa tetapi inilah hakikat kemampuan kala jengking jenis Bark Scorpion atau nama Melayu nya adalah Kala Jengking Kulit Kayu ini.

Kala jengking jenis ini telah dikaji dan terbukti berkemampuan untuk memgubati kegagalan bypass jantung. Jika seseorang mengalami gangguan pada jantung, maka rawatan yang diperlukan adalah melakukan operasi bypass. Operasi ini dilakukan untuk meningkatkan aliran darah ke jantung pada orang yang diketahui memiliki penyakit koroner berat sehingga berisiko terkena serangan jantung.

Selama pembedahan dijalankan, arteri atau vena sihat yang berasal dari bahagian tubuh lain dihubungkan ke arteri koroner yang tersumbat. Rute baru ini akan membawa darah yang kaya oksigen ke otot jantung. Namun operasi ini boleh gagal jika proses pencangkokan pembuluh vena ini tersumbat.

Kini, para ilmuwan dari University of Leeds telah menemukan bahawa racun margatoxin yang terdapat pada kalajengking kulit kayu (bark scorpion) di Amerika Tengah merupakan jalan penyelesaian kepada masalah ini. Hasil penelitian yang diterbitkan secara online di Cardiovascular Research menemukan racun tersebut memiliki kekuatan minimum 100 kali lebih kuat dibandingkan senyawa lain untuk mencegah kegagalan pencangkokan vena.