Pokok Paling Besar Didunia

Salah satu daripada pokok-pokok yg paling tinggi di dunia dari jenis Giant Sequoia ini memiliki ketinggian mencapai 85 meter.



Usia pokok ini diantara 2200 hingga 2700 tahun. Pokok ini diberi nama "Jenderal Sherman", bukan hanya merupakan salah satu yang tertinggi , tapi juga merupakan jenis Sequoia yang terbesar dalam hal volume-nya. Di tahun 2002 pokok ini pernah diukur sebesar 1487 meter.



Pokok Sherman ini terletak di Taman Nasional Sequoia di Visalia, California, pokok ini dinamakan sherman semperna dari nama seorang veteran perang Amerika Jenderal William Tecumseh Sherman. James Wolverton seorang Lettnan pada Indiana ke-9 di bawah pimpinan Sherman menamakan pokok ini dengan nama bos-nya pada tahun 1879. Pohon ini sebenarnya sudah dianugerahi sebagai yang terbesar sejak tahun 1931.

Yang menarik pada pokok ini,dahan terbesarnya pernah patah pada tahun 2006. Bentuknya seperti huruf "L".Dahan ini mempunyai diameter 2 meter dengan panjang 30 meter dan merobohkan pagar yang dibuat di sekelilingnya. Meskipun demikian tetap pokok ini masih menjadi makhluk hidup terbesar di muka bumi yang masih hidup.

Bawah ini adalah antara pokok pokok gergasi jeni Giant Sequoia..