Senyum Selalu Panjangkan Umur

Beberapa kajian mendapati,rahsia panjang umur terletak pada senyuman seseorang itu.Semakin lebar senyuman dan semakin dalam lipatan di sekitar mata korang ketika senyum, semakin besar pula kemungkinan korang untuk hidup lebih lama.




Kaitan antara senyum dan umur panjang ini diurai dan dimuatkan di dalam journal Psychological Science.Penemuan baru ini menambah bukti lain bahawa hidup dengan kebahagiaan dan gembira memberi pengaruh kuat bagi kualiti kesihatan dan harapan hidup.

Penemuan ini merupakan hasil dari kajian yang dilakukan terhadap gambar-gambar lama.Kajian dari Wayne State University, Michigan, meneliti 230 gambar pemain liga besbol yang dicetak dengan data pendaftaran pada tahun 1952.Mereka mengambil kira maklumat dan statistik pemain, seperti tarikh lahir, berat, status perkahwinan, dan karier.


Penyelidik membuat kajian peringkat pemain berdasarkan bentuk senyuman. Ada kelompok pemain yang tak tersenyum sama sekali, tersenyum parsial (sebagian otot di sekitar mulut saja yang aktif), serta tersenyum lebar (ketawa lepas dengan gigi yang tampak, pipi yang naik, dan lipatan di sekitar mata).

Gambar-gambar ini kemudiannya dibandingkan dengan usia dan harapan hidup setiap pemain. Hasil analisis menunjukkan, 184 pemain tercatat sudah meninggal. Mereka yang masuk kategori "tanpa senyum" hidup dengan usia rata-rata 72.9 tahun.

Di antara kelompok "senyum parsial', harapan hidupnya rata-rata mencapai 75 tahun.Ada juga diantara mereka yang senyumnya paling lebar memiliki usia rata-rata 79.9 tahun atau tujuh tahun lebih panjang dari mereka yang "jarang senyum".

Kajian juga menemukan bahawa "senyuman palsu" tidak akan memberikan manafaat sama sekali kerana penambahan angka harapan hidup hanya kelihatan pada pemain yang memiliki senyuman asli yang dikenali sebagai Duchenne smiles.

Senyuman Duchenne mengaktifkan sekelompok otot di sekitar mulut dan mata.Istilah ini diungkapkan oleh seorang ahli saraf pada abad ke-19. Senyuman ini berbeza dengan senyum palsu yang hanya melibatkan otot di sekitar mulut.

Jadi,mulai sekarang marilah kira senyum beramai-ramai yer.Janganla ketat sangat muka tu.Dalam islam pun ada sebut senyum itu satu sedekah