Menari Bersama Mayat

Kematian adalah sesuatu yang menyedihkan kerana yang hidup akan berpisah dengan seseorang yang disayangi buat selama-lamanya.



upacara persemadian yang diadakan sudah pastilah dalam susana yang menyanyat hati. Bagaimana sesetengah adat diluar negara mengamalkan ritual kematian yang agak pelik dan luar biasa seperti menari bersama mayat sehingga yang lebih teruk memakan daging mayat.

Percaya atau tidak, orang Malagasi di Madagaskar mengeluarkan orang mati dari kubur dan melakukan perayaan bersama mereka. Ritual yang disebut Famadihana ini diyakini semangat simati akan bergabung dengan nenek moyang mereka setelah tubuhnya membusuk. Perayaan yang diiringi dengan tarian-tarian bersama mayat ini diadakan sekali setiap tujuh tahun sekali dan merupakan waktu untuk keluarga meraikannya bersama simati.



Diatas ini pula ritual kematian terburuk yang pernah ada di mana orang memakan tubuh orang yang telah mati. perlakuan mengerikan ini adalah kepercayaan bahawa dengan memakan tubuh si mati maka sekaligus akan menyerap sifat-sifat si mati. Beberapa suku di Amerika Selatan dan Australia dikatakan telah mengamalkan ritual menyeramkan ini.