Nama Nabi Muhammad Tertulis Dalam Kitab Injil Purba

Sebuah injil purba yang dianggarkan berusia lebih 1500 tahun dipertontonkan di Turki. Injil ini unik dari injil-injil yang ada sekarang kerana dikatakan mempunyai sebaris ayat yang berbunyi..

Nama Nabi Muhammad

‘Bagaimana Mesiah harusdi panggil? Nabi Muhammad (saw) ialah namanya”

Kitab Injil Dengan Nama Nabi Muhammad ini sebenarnya ditemui dalam sebuah rampasan pada tahun 2010. Ketika ditemui Kitab Injil Dengan Nama Nabi Muhammad ini cuba diseludup keluar dari Turki. Selama dua tahun kewujudannya dirahsiakan pihak Turki sementara kerja pemuliharaan dilakukan. Kitab Injil Dengan Nama Nabi Muhammad ini dibuat dari kulit lembu dan ditulis dengan dakwat keeemasan menggunakan bahasa Aramaic yang wujud ketika Nabi Isa masih hidup.



Jika ianya benar-benar tulen, ianya dianggarkan bernilai USD 14 Juta. Sebuah salinan fotokopi dari Gospel Barnabas injil ini pula dikatakan pernah dijual pada harga USD 1 Juta!

Pihak Vatikan turut menyatakan hasrat untuk melihat sendiri Injil ini bagi memastikan ketulenannya. Ramai ahli arkaelogi menyangkal kesahihannya kerana ianya ditulis 500 tahun selepas kewafatan Isa A.S.

Kitab Injil Purba