Kerajaan Boleh Jual Ganja Kepada Rakyat

Terkejut atau tidak, hanya pemerintah sahaja dibenarkan menjual ganja kepada golongan dewasa yang berdaftar untuk tujuan itu.



Uruguay akan menjadi negara pertama yang menjual ganja terus kepada penduduknya jika Kongres menyetujui rancangan undang-undang tentang hal itu.

Berdasarkan rancangan itu, hanya pemerintah yang diizinkan menjual ganja dan penduduk dewasa yang terdaftar dalam data pemerintah yang boleh membelinya. Dengan cara itu, pihak kerajaan dapat mencatat pembelian oleh warganya.

Menteri Pertahanan Eloeuterio Fernandez Huidobro mengatakan di Montevideo, langkah itu bertujuan untuk menurunkan angka kejahatan dengan cara mengurangi keuntungan para pengedar dadah dan mengalihkan pengguna dari ubat-ubatan yang lebih bahaya.

Uruguay sebenarnya sebuah negara yang tidak melarang penggunaan ganja. Rakyat Uruguay Merasa ragu dengan langkah pemerintah itu. "Orang yang menghisap ganja tidak akan membelinya dari pemerintah. Akan ada ketidakpercayaan bila membeli dari tempat di mana kita harus mendaftar dan kita mungkin akan digolongkan dengan label tertentu.

Tujuan lain pemerintah dengan penjualan ganja ini adalah menekan angka kejahatan dengan "mengambil" keuntungan dari pengedar dadah dan mengalihkan pengguna dari dadah yang lebih kuat dan bahaya.